Roberto Laxe – Diário Liberdade, opinião
Existe
unha tendencia inducida a considerar o proceso soberanista catalán como unha
cortina de fume para tapar os problemas fundamentais da sociedade, e teñen
parte de razón: se o goberno central houbese deixado decidir, é dicir, con
facer un referendo como acaban de facer os escoceses quitarían moita tensión ao
proceso, situándoo na pregunta central: a soberanía dun pobo axuda ou non a
saír da crise.
O
réxime a través do goberno e os seus partidos (PP, PSOE, UpyD), ao que agora
súmanse sectores do exercito, negan o máis simple dos dereitos democráticos. E
aquí é onde entra o porque "desde fóra" hai que apoiar o proceso
catalán.
1.-
Desde os medios de comunicación masivos insístese en que existe un problema
catalán, como antes era "o problema vasco"... ou dalgunha maneira,
"o problema galego", dos que queren que en Galiza se fale galego, que
non queren as desfeitas na riqueza natural e néganse á emigración masiva, que
gritan Nunca Mais cando un goberno central atenta contra unha das súas fontes de
riqueza, etc. Insisten en que o Estado Español é armónico, un pouco
destartalado nada máis. Co apoio das forzas progresistas e de esquerdas do
estado din que o problema é que nesas nacións hai uns "iluminados"
nacionalistas, que queren mudar a historia común española; que inventan unha
historia distinta, din, as súas "William Wallace" ou "Robert the
Bruce", agora que o escocés esta de moda, para xustificar ilusións
románticas.
Estes
medios admiten sen dubidar a historia "oficial" española coma se
fosen feitos obxectivos, non "iluminados" polo romanticismo español,
non ideoloxizados. Como sempre, cando falan de "nacionalismos"
refírense ás "nacións periféricas", non aos que defenden á nación
española, estes non son nacionalistas!. Toda esta construción ideolóxica ten un
obxectivo político, negar que o problema "catalán", "vasco"
ou "galego" sexa un problema do Estado Español en xeral, e do réxime
do 78 no concreto; da súa conformación histórica.
O
que é obxectivo, e científico, é que a burguesía non foi capaz de conquistar a
unidade nacional española a través dunha revolución como a francesa, a inglesa
ou "reformas revolucionarias" como a alemá ou a italiana. Fracasou no
seu legitimación fronte os pobos o Estado, tivo que pactar co absolutismo, e
deixou a unidade "nacional" nas mans do exército. E xa sabemos como
resolve o exército os problemas, esta en a súa "natureza" de
instituto armado. O franquismo foi a expresión máis brutal desa
"natureza" violenta do exército, impuxo a unidade "nacional"
sobre os cadáveres de centos de miles de traballadores e traballadoras, de
nacionalistas cataláns, galegos ou vascos; foi unha unidade á forza. Como toda
"unidade á forza", en realidade o que esconde é unha profunda
desigualdade, o mantemento e profundización das desigualdades.
Este
é o primeiro motivo para o apoio "desde fóra": o rexeitamento da
unidade imposta pola forza das armas, e mantida polo réxime actual, por un
principio eminentemente democrático. A lei non está por encima da vontade
popular, senón que é emanación desa vontade popular: "demo"
"cracia", "poder do pobo". No franquismo as leis estaban
por encima da vontade popular, e non por iso era un réxime democrático.
2.-
Outros, desde un punto de vista de "clase", oponse porque "rompe
a unidade da clase obreira". Esquécense, primeiro, que a unidade da clase
obreira é internacional, non referida exclusivamente aos marcos dun estado
concreto. Esta unida desde China até Arxentina, desde Canadá a Sudáfrica por un
fío común, a explotación capitalista, que na época actual das multinacionais e
o imperialismo ten máis sentido que na época na que Marx escribiu o Manifesto
Comunista.
A
unidade da clase obreira non rompe porque existan estados nacionais separados,
se non porque hai políticas conscientes que os dividen, que os enfrontan; e a
principal división introdúcea o propio capitalismo na procura de apoios sociais
para manter a opresión das nacións, corrompendo a un sector da clase obreira
das nacións opresoras. Lenin, no Imperialismo Fase Superior do Capitalismo, e
antes Marx na súa posición diante da opresión irlandesa, demostraban como na
nación opresora existe unha sección da clase obreira que se beneficiaba da
existencia de nacións oprimidas, pois recollía as migallas dos beneficios das
súas multinacionais. Lenin chamoulle "aristocracia obreira", e tanto
Marx como Lenin situábana no flanco de "esquerdas" da burguesía da
nación opresora, fronte á nación oprimida.
No
caso español é especialmente grave a actitude centralista da esquerda española:
confunde unidade do estado con unidade da clase obreira, como se fosen iguais.
E isto é falso. O estado español parte dunha desigualdade entre os diversos
territorios, uns achegan man de obra barata e materias primas, mentres outros,
reciben estes insumos. No medio (e no centro xeográfico e "mental" da
poboación) sitúase o recadador de impostos, a capital, que nin produce nin
exporta, só absorbe. Esta é a condición central da opresión das nacións do
estado español, o seu centralismo ten a súa raíz nun capitalismo baseado na
construción de grandes infraestruturas ao servizo da "industria"
clave, o turismo, e por tanto totalmente dependente dos Orzamentos Xerais do
Estado. Romper esta cerrazón estrutural abre as portas a outras opcións para
saír da crise con políticas que non sexan as neoliberais dos gobernos e a Unión
Europea.
Desde
a perspectiva do pobo traballador galego, é o primeiro interesado -máis se cabe
que cataláns e vascos- na ruptura desta estrutura centralizada. Os datos son
para aburrir: o pobo traballador galego non lle debe nada, absolutamente nada,
ao Estado Español, salvo emigración -mentres en cen anos a poboación española
multiplicábase por 4, a
galega non chegaba nin a dúas-, atraso industrial inducido -a prohibición
expresa da UE e o Goberno español, de construción de buques civís en
ASTANO/Fene é o caso mais claro-, e políticas territoriais que fomentan a
emigración -a inexistencia dun servizo publico de transporte colectivo que fixe
poboación concrétase cun atraso nos seus medios de máis de 50 anos no
transporte ferroviario.
3.-
Este argumento podería utilizarse para enfrontalos con bascos e cataláns,
receptores de moitos dos emigrantes galegos, favorecidos polas políticas dos
gobernos centrais, saqueadores das súas riquezas e industrias (Iberdrola, Gas
Natural) e beneficiarias do desmantelamento do seu sistema financeiro
(Caixabank, Banco Sabadell/Banco Galego); e é certo. As burguesías basca e
catalá benefícianse da existencia do estado. Se levantan a independencia é co
único obxectivo de presionar ao Estado para que lles conceda máis privilexios,
non porque procuren unha mellora para as súas poboacións traballadoras. O seu
independentismo termina nos dereitos da clase traballadora, nisto son tan
burgueses como o PP ou o PSOE, e nos orzamentos estatais.
Pero
dentro das súas poboacións existen sectores da clase traballadora e das
"clases medias" que consideran que baixo o estado español é imposible
o seu desenvolvemento; que consideran que é mais fácil defender o estado do
benestar e loitar por melloras sociais baixo un estado catalán ou vasco. E
existe un argumento de peso para esta consideración: como se entende que tendo
o 18% da poboación, Madrid teña o 85% das sedes sociais das empresas españolas,
onde se sitúa o poder economico real.
Non
se corresponde a poboación que ten co papel na estrutura das empresas. Madrid,
como capital do Estado, concentra os centros administrativos non só do propio
estado, senón tamén das grandes empresas españolas, que pola súa estrutura e
actividades (construtoras e bancos) dependen das subvencións e concesións do
estado, polo que estar "perto" del para as "mordidas" (o
chamado capital "castizo"). Pola contra, os centros produtivos da
maior parte dese 85% de empresas están fóra, na chamada "periferia".
Esta é a base social concreta do nacionalismo español, ese corpo de altos
cargos e funcionarios, de xerentes e administrativos que viven da existencia do
Estado Español; por iso, non poden nin tan sequera permitir calquera
"veleidade" independentista: perderían o seu medio de vida, o Estado
Centralista Español.
4.-
Para restaurar a unidade é preciso reconstruír a confianza entre os pobos,
acabar co apoio de sectores da clase traballadora española ás campañas
"anticatalanas" ou "antivascas"... de trazos xenófobos
respecto de galegos, andaluces, estremeños. Iso, tras séculos de opresión, só
pode facerse sobre a base do exercicio do dereito á autodeterminación. Pero
para reconstruír esa unidade, as poboacións traballadoras das nacións oprimidas
teñen que romper a confianza nas organizacións independentistas que cingan
calquera saída política ás súas fronteiras nacionais. A constitución dun novo
estado é un dereito dun pobo, con todo, non pode facerse contra os
traballadores / traballadoras doutros pobos, pois se poderían o servizo das
súas clases dominantes, creando unha nova división entre a clase traballadora.
Respecto o exercicio do dereito á autodeterminación, o exercicio efectivo do
voto chegando á independencia, si; unidade coa clase traballadora das demais
nacións, non só si, senón imprescindible para que o novo estado non sexa un
novo estado explotador e opresor.
Esta
aparente contradición resolveríase a través da convocatoria inmediata dunha
Asemblea Constituínte que decidise sobre a forma republicana do estado,
garantirá o exercicio do dereito á autodeterminación e rompese coa Unión
Europea, non para o caer no illamento nacional como propoñen algúns, senón para
superala a través dunha Federación Libre de Estados, que apunte á saída
socialista á crise.
Galiza,
23 de setembro de 2014
Sem comentários:
Enviar um comentário